Bilgilendirme
Bu uygulama afet bölgesindeki meslek mensuplarımızın öncelikleri göz önünde bulunundurularak, doğru bilgiye hızlı bir şekilde ulaşmaları için hazırlanmıştır.Bu sebeple "Soru Sor" ekranında T.C. kimlik numarası kontrolü yapılarak sadece bölgedeki meslek mensuplarımızın hizmet alması sağlanacaktır.
Yasal bilgilendirme için tıklayınız.
Anlayışınız için teşekkür ederiz.
- Tarihi: 16.05.2023 08:46
- Kategori: İŞ YERİ HUKUKU VE SGK
Üstadım merhaba, Depremde ofisi, inşaatları yıkılan bazı mükellefler, bu inşaatlar ile ofislerini sigortalatmışlar, Ofislerini 2018 yılında 200.000 TL ye almışlar ancak 2022 değeri olan 4 milyon olarak sigortalatmışlar, Sigorta şirketi 2.500.000 ödemeyi kabul ediyor, bu durumda, mükellef şirketin, Sigorta şirketine fatura düzenlemesi gerekiyor mu? Sigorta şirketine fatura düzenlenecekse KDV hesaplanacak mıdır? Yapımı devam eden inşaatlar da sigortalanmış olup depremden orta hasarlı olarak belirtilmiştir. Orta hasarlı binaların satışının mümkün olmaması nedeniyle mükellef bunları yıkma kararı almıştır. Bu durumda 151 hesapta duran yarı mamülleri 689'a Sigortadan alınan tazminat tutarını 679'a işlemem doğru bir işlem olur mu? merhaba, Hatay ili için, matrah arttırımı ve yapılandırma son tarih 30.10.2023 tarihi midir? Zayi belgesi alma son tarihi 31.07.2023, SGK 26.05.2023, Vergi beyannameleri son verilme tarihi 31.07.2023 tarihi midir? Bildiğim kadarıyla ÖTV'de erteleme yok, KDV'de ve KDV2'de, muhtasar beyannamede ve Gelir/kurumlar vergisi beyannamesinin verilmesinde son tarih 31.07.2023 lütfen teyit edebilir misiniz?
- Cevap Veren :
- FİKRET GÖKMEN
- Cevap Tarihi :
- 28.05.2023 04:23
Sorunuza ancak bir örnek bazında cevap vermek mümkündür. Örneğin; Şirket bilançosunda 4.000.000 TL olarak kayıtlı olan ve 10 yıl süre ile %2’den amortisman ayrılmış olan fabrika binası deprem nedeniyle tamamen hasar görmüştür. Bina 5.000.000 TL sigortalı olup depremden 4 ay sonra sigorta tazminatı şirket hesabına geçmiştir. Yeni bina yapımına karar verilmiş ve 2024 yılı içinde yeni fabrika binası 10.000.000 TL’ye yapılmıştır. Daha önce sorunuza benzer bir soruya verdiğim örnektir.( sizin ofis maliyetiniz 200.000 tl sigorta tazminatınız 2.500.000 tl olduğundan yenileme fonu 2,300.000 tl dir. yeni alacağınız veya yapacağınız ofis maliyetinin 1.000 000 tl olduğu varsayılırsa fondan arttan 1.300.000 tl 3. yıl sonunda dönem karına ilave edilecektir.)kayıtların aşağıdaki şekilde olması gerekir sadece rakamlar değişecek.
689 Diğer Olağandışı Gider ve Zarar 3.200.000
257 Bina Amortismanı 800.000
252 Binalar 4.000.000
Binanın Kayıttan Düşülmesi
20.06.2023
102 Bankalar 5.000.000
689 Diğer Olağandışı Gider ve Zarar 3.200.000
549 Özel Fonlar 1.800.000
Yenileme Fonu Ayrılması
16.08.2024
258 Yapılmakta Olan Yatırımlar 10.000.000
191 İndirilecek KDV (%1 Orandan) 100.000
320/120 Satıcılar/Bankalar 10.100.000
Yatırım Yapıldığında (Toplu Kayıt Yapıldı)
16.08.2024
252 Binalar 10.000.000
258 Yapılmakta Olan Yatırımlar 10.000.000
31.12.2024
549 Özel Fonlar 200.000
257 Bina Amortisman 200.000
%2 Amortisman Ayrılması
549 Yenileme fonu tükenene kadar her yıl aynı kayıt yapılacaktır